+32 (0)70 23 33 13

Reizen met KLM met treinsegmenten

Je bent verplicht deze treinreis op datum en uur zoals gespecifieerd op je bestelbon uit te voeren. Daag je niet op voor deze treinreis, dan word je aanzien als ‘no show’ en worden automatisch alle hieropvolgende (vlucht-, trein- of bus-) segmenten geannuleerd en onbruikbaar verklaard.

Laatste datum van herziening: 01/07/2015

Reizen met KLM met treinsegmenten

Mijn ticket gaat vooraf door een treinreis met KL/9B code naar Schiphol Amsterdam (AMS). Wat moet ik doen? Wanneer?
Print thuis je e-ticket 2x af en bied je, met je e-tickets en ID en/of international reispas, persoonlijk aan aan het internationale treinloket in het station van Brussel-Zuid (ZYR) en/of Antwerpen Centraal, zoals vermeld in je boeking en dit vanaf 2 uur voor het voorziene vertrek van je trein.

In ruil voor de eerste kopij van je e-ticket ontvang je dan een geldig treinkaartje waarmee je de voorziene treinreis kan uitvoeren. Bij terugreis zal je - in ruil voor de tweede kopij van je e-ticket - aan het internationaal treinloket van Amsterdam (AMS) Schiphol Airport je treinkaartje naar respectievelijk Brussel-Zuid (ZYR) of Antwerpen (ZWE) ontvangen.

Opgelet: Check de openingsuren van het stationsloket! Vertrekt je trein vroeg in de ochtend dan is het stationsloket niet altijd gegarandeerd 2 uur op voorhand open! Zorg dat je bij openingstijd aan het loket staat! Stap je toch aan boord van de trein met enkel je e-ticket, dan zal je bij aankomst in Schiphol doorverwezen worden naar het Ticket Office waar je reservatie zal gewijzigd worden en je ticket herberekend. Enkel na betaling van het prijsverschil zal je je reis kunnen verderzetten.

Wat gebeurt er als een geboekt Thalys treinsegment niet gebruik? Is het verplicht?
Ja. Je bent verplicht de treinreis met Thalys naar Schiphol Amsterdam (AMS) uit te voeren vanuit het station van vertrek, en op datum en uur zoals geboekt en vermeld op je bestelbon.

Gebruik je het treinsegment helemaal niet of niet op de datum voorzien in je boeking, dan word je aanschouwd als ‘no show’ en vervalt je ticket, d.w.z. dat alle daaropvolgende vluchtsegmenten heen en terug geannuleerd worden, zonder terugbetaling!

Mag ik een dag (of dagen) voordien afreizen naar de luchthaven van vertrek vermeld op mijn e-ticket?
Indien je vlucht vooraf wordt gegaan door een verplaatsing per trein naar de luchthaven van vertrek op je e-ticket, dan ben je verplicht deze treinreis ook effectief uit te voeren vanuit het treinstation vermeldt als vertrekpunt, en dat op datum en uur die op je boeking staat.

Het is niet toegestaan de dag (of dagen) voordien te vertrekken en er bijvoorbeeld een dagje (weekendje) uit van te maken vóór je vlucht, tenzij dit wegens het vroege vertrek van je vlucht uit Amsterdam niet anders kan en zo op je e-ticket staat vermeld. Het treinsegment moet je zien als vast onderdeel van je reisschema onmiddellijk aansluitend op je vlucht.

Mag ik opstappen in een tussenstation? Bv.in Antwerpen-Centraal (ZWE) op de trein met vertrek vanuit Brussel?
Neen. Ook al maakt de trein vanuit Brussel-Zuid een eventuele tussenstop in Antwerpen-Centraal, je bent verplicht de reisroute te volgen zoals voorzien op je e-ticket. Staat er ZYR, dan betekent dit dat je vanuit Brussel-Zuid vertrekt, staat er ZWE dan vertrek je uit Antwerpen-Centraal. Bovendien moet je de datum en het uur van je treinreis zoals vermeld op je e-ticket, respecteren. Vroeger of later vertrekken is niet toegestaan.

Hoelang op voorhand kan ik mijn e-ticket inwisselen tegen een geldig treinkaartje?
Start je segment met KL/9B dan kan je vanaf 2 uur vóór het vertrek van de trein je e-ticket inwisselen voor een treinkaartje voor je heenreis naar Schiphol.

Print thuis je e-ticket 2x af en bied je, met je e-tickets en ID en/of international reispas, persoonlijk aan aan het internationale treinloket in het station van Brussel-Zuid (ZYR) en/of Antwerpen Centraal, zoals vermeld in je boeking.

Opgepast: De treinreis naar Amsterdam (AMS) Airport Schiphol moet verplicht worden uitgevoerd op vanuit het station vermeld in je boeking en op datum en uur zoals aangegeven. Daag je niet op en gebruik je dit segment niet, dan word je als ‘no show’ aanzien en worden automatisch alle volgende (vlucht en trein) segmenten geannuleerd. Hou rekening met de openingsuren van het stationsloket!

Waarom moet ik verplicht mijn treinkaartje laten afstempelen?  Wat als de conducteur niet langskomt?
Indien de treinbegeleider niet langskomt tijdens je treinrit naar Amsterdam en/of Parijs moet je naar hem/haar op zoek. Dankzij de controlestempel met datum en uur bij het ‘knippen’ van je treinkaartje, heb je een tastbaar bewijs dat je de treinreis tussen België en Schiphol, zoals vermeld op je e-ticket, effectief hebt voltooid.

Het is jouw verantwoordelijkheid van de reiziger om de treinconducteur tegemoet te gaan. De check-in agent van de betrokken luchtvaartmaatschappij kan het gebruikte (en gecontroleerd) treinkaartje opvragen als bewijs op het ogenblik dat jij je aanmeldt aan de balie.

Hoe ontvang ik mijn geldig treinkaartje voor de terugreis?
Bij terugreis zal je in ruil voor de tweede kopij van je e-ticket – die je ondertussen ook voor het intercontinentaal reizen kan gebruiken - in aan het internationaal treinloket van Amsterdam (AMS) Schiphol Airport je treinbiljet naar respectievelijk Brussel-Zuid (ZYR) of Antwerpen (ZWE) ontvangen.

Ik wil vertrekken vanuit het station waar ik woon. Is dit extra traject (vanuit elk Belgisch station) inbegrepen?
Neen. Het traject van elk Belgisch station (EBS) naar Brussel-Zuid (ZYR) en terug is niet inbegrepen in de prijs van je ticket, maar je kan dit natuurlijk wel zelf apart aanschaffen indien je dit wenst. Wanneer je het treinkaartje apart boekt, is het verstandig een wijzigbaar ticket te kopen.

Om het risico op gemiste aansluitingen te beperken, dient de reiziger de meest geschikte vertrekuren van de trein na te gaan en er rekening mee te houden dat er, voor alle veiligheid, minstens 3 uur tussen aankomst van de Thalys/ TGV trein en vertrek van de aansluitende vlucht moet worden voorzien en vice versa.

Er is geen treinreis voorzien in mijn ticket. Kan ik een treinkaartje apart boeken of is dit inbegrepen in de prijs?
Neen. Het traject van elk Belgisch station naar Brussel-Zuid (ZYR) en terug is niet inbegrepen in de prijs van je ticket, maar je kan dit natuurlijk wel zelf apart aanschaffen indien je dit wenst. Wanneer je het treinkaartje apart boekt, is het verstandig een wijzigbaar ticket te kopen.

Om het risico op gemiste aansluitingen te beperken, dient de reiziger de meest geschikte vertrekuren van de trein na te gaan en er rekening mee te houden dat er, voor alle veiligheid, minstens 3 uur tussen aankomst van de Thalys/ TGV trein en vertrek van de aansluitende vlucht moet worden voorzien en vice versa.

Vragen?
Een professioneel team van reisexperts staat je graag te woord. 

Algemene informatie
Je bent steeds en uitsluitend aansprakelijk voor het inwinnen van bijgewerkte informatie omtrent je vereiste reisdocumenten en het tijdig aanschaffen hiervan.

Ga hierbij zeker de vervaldatum van je internationaal paspoort na (6 maanden geldigheid bij terugreis is dé veilige marge!) en check meteen ook het paspoort voor je baby(’s) en kind(eren).

Ga na of je visum(s) nodig hebt, online via VisumCentrale of via je Connections travel shop consulent(e). Hou hierbij niet alleen rekening met je eindbestemming maar ook met alle overstap- en/of landingsplaatsen op je reisroute.