+32 (0)70 23 33 13

Corona FAQ's

Hierna vind je de antwoorden op de meest gestelde vragen.
Omwille van de frequente wijzigingen, wordt deze sectie regelmatig aangepast. Raadpleeg deze pagina regelmatig. Voor jouw comfort raden we je aan om je reis naar een latere datum te verplaatsen. In de meeste gevallen biedt de datumwijziging de snelste en makkelijkste oplossing. De meeste reizen kunnen in enkele muisklikken en zonder prijsverhoging bevestigd worden.


Overeenkomstig de richtlijnen van de overheid zijn al onze travel shops momenteel gesloten. Je kunt je vertrouwde travel shop bereiken tijdens de normale openingstijden, liefst via e-mail of telefonisch op het unieke nummer 070/23 33 13 (ma - vr 9u tot 18u / max. €0.30 min). De opbrengst van deze betaallijn wordt integraal geschonken aan een goed doel.


Neem contact op met je travel shop en neem de volgende stappen:

  • Breng het Belgisch consulaat en/of ambassade ter plaatse op de hoogte
  • Registreer online op https://travellersonline.diplomatie.be
  • Bel de crisiscel van Buitenlandse Zaken op +32-2-501.40.00 (09:00-20:00 Belgische tijd)
  • Meld je aan op de Facebook-groep #BelgenVoorElkaar

Momenteel staat vast dat alle reizen tot en met 7 juni uitgesloten zijn. Uit voorzorg annuleren wij alle reizen tot die datum.


UWij annuleren systematisch elke reis die omwille van het reisverbod dat geldt in België en volgen de situatie op de voet. Ook in geval je vluchten of andere reisdiensten geannuleerd werden of bij negatief reisadvies voor jouw bestemming wordt je reis geannuleerd. We volgen de situatie op de voet en houden je op de hoogte.


Tot nader bericht gaan de reizen die deze zomer gepland staan nog steeds door. Maar momenteel blijft het koffiedik kijken of dit zo zal zijn. Indien je nu je reis al wenst te annuleren, dien je rekening te houden met de gebruikelijke annuleringskosten in overeenstemming met onze bijzondere verkoopvoorwaarden.


De situatie verandert voortdurend en het is daarom onmogelijk om nu al te voorspellen vanaf welke datum we opnieuw mogen en kunnen reizen. We volgen de aanbevelingen van de overheid nauwgezet op, en volgen de situatie in alle continenten waar wij naartoe reizen op de voet op.


Als je via Connections een vlucht zonder andere diensten hebt geboekt, is de luchtvaartmaatschappij verantwoordelijk. De luchtvaartmaatschappij is in principe verplicht om je vlucht binnen een termijn van vijftien dagen terug te betalen. Door het grote aantal annuleringen is het voor hen echter niet mogelijk om aan deze verplichting te voldoen. Er is geen eenduidige regel en elke luchtvaartmaatschappij hanteert zijn eigen procedures en regels. We hebben voor alle maatschappijen de beschikbare informatie verzameld. Je kan deze raadplegen op onze website.


In de meeste gevallen biedt een omboeking van je reis naar een latere datum de makkelijkste oplossing. De meeste reizen kunnen met enkele muisklikken en zonder prijsverhoging worden bevestigd. Als je in het hoogseizoen wilt reizen terwijl je oorspronkelijke reis in het laagseizoen was, kan de prijs verhoogd worden. Indien je een reisverzekering van Protections onderschreef, komt deze tot maximaal € 500 / persoon tussen in de wijzigingskosten.


De bon voldoet aan strikte voorwaarden zoals vermeld in het Ministerieel Besluit van 19 maart 2020:
- de voucher vertegenwoordigt de totale waarde van het reeds door de reiziger betaalde bedrag
- de voucher is minimaal een jaar geldig
- de voucher vermeldt duidelijk dat deze is afgegeven na de coronaviruscrisis
- de voucher is verzekerd tegen insolventie van de reisorganisator in geval van faillissement
- er worden geen kosten in rekening gebracht voor het afleveren van de voucher


Je ontvangt jouw Connections coronavoucher via de post. Indien je cornavoucher werd uitgegeven door een Belgische reisorganisatie omdat je je reis via Connections bij die organisatie reserveerde, krijg je je voucher van je Connections travel shop.


De voucher is nominatief en strikt persoonlijk. Hij kan niet worden geruild, noch vergoed in contanten, noch deels, noch volledig.


Comform het Ministerieel Besluit van 19 maart 2020 is de coronavoucher verzekerd tegen financieel onvermogen van de reisorganisatie die de voucher heeft uitgegeven. Indien je touroperator failliet verklaard wordt, betaalt het Garantiefonds of de berokken verzekeringsmaatschappij je de waarde van je voucher terug


Volgens de het aanvullend Ministerieel Besluit van 3 april 2020 kan je pas vanaf één jaar na de uitgifte van je voucher de terugbetaling aanvragen indien je geen gebruik van kon maken. De reisorganisatie beschikt dan over een termijn van 6 maanden om de betaling uit te voeren.


De meeste reizen kunnen kosteloos worden verplaatst zolang je in hetzelfde seizoen reist (laag, midden of hoog seizoen). Hierop kunnen uitzonderingen zijn. In het geval van een prijsverhoging, kan je een beroep doen op je Protections reisverzekering die in je wijzigingskosten tussenkomt tot max. € 500 /pers. Meer info in je Connections travel shop.


Alle reizen tot 7 juni worden door ons automatisch geannuleerd. Afhankelijk van de evolutie van de situatie nemen wij contact met je op om je te informeren over de status van je reservering.


Verzekeringsmaatschappijen dekken de risico’s die verband houden met epidemieën doorgaans niet. De door Connections aangeboden reisverzekering bij Protections voorziet in een financiële tussenkomst voor de wijzigingskosten als gevolg van een epidemie.


Gezien het aanzienlijk aantal annuleringen en het onvoorspelbare karakter van de ramp, kunnen de reisbedrijven, noch hun leveranciers de geannuleerde diensten terugbetalen. Om deze reden heeft de regering een Ministerieel Besluit gepubliceerd dat voorziet in de afgifte van een voucher in plaats van een terugbetaling.


Indien je via Connections een pakketreis hebt geboekt bij een Belgische touroperator, dan stelt de betrokken touroperator (TUI, Corendon, Imagine Travel ...) jouw voucher op. De touroperator bezorgt die aan Connections die deze op zijn beurt aan jou overmaakt.


Indien je zelf extra diensten gereserveerd hebt, moet je zelf contact opnemen met de aanbieder van deze diensten om je bestelling te annuleren. Eventuele annuleringskosten zijn voor je eigen rekening.


Je paspoort blijft gedurende de gehele geldigheidsperiode geldig en kan niet worden terugbetaald. Contacteer voor je visum de autoriteiten die je visum hebben uitgereikt voor meer informatie. Als je een Cuba Card via Connections hebt gekocht, neem dan contact op met je Connections travel shop.